Annonser från BloggPartner

Thailand - Malaysia, 11 januari - 22 februari

Här kommer ett inlägg om min och Pontus Thailandsresa för ca två månader sen. Hihi, tycker det är så sjukt tråkigt att både ta och att redigera turistbilder, så det har dragit ut på tiden lite. Men här kommer i alla fall några och lite text om varje ställe vi besökte.

Bangkok

De här bilderna är från marknaden "Chatuchak", Thailands största marknad där thailändarna själva handlar. Den är sjukt stor, vi var där en dag i början av resan och en dag i slutet och vi hann ändå inte se allt. Där finns verkligen allt, och då menar jag allt: kläder, skor, smycken, accesoarer, hundar, katter, apor, ekorrar, mat, glass, möbler, tyger, prydnadssaker, osv. och allt finns i mängder. Det är även från den här marknaden som alla andra säljare runt om i Thailand köper sina varor ifrån och sedan säljer för dubbla priset. Så om man vill handla billigt ska man göra det här.

Gillade Bangkok väldigt mycket för övrigt, riktigt häftig stad. Det finns så himla mycket att se och allt är superbilligt, särskilt maten (på gatan). Önskar vi hade haft flera dagar där för det skulle verkligen behövts. Ett annat ställe värt att nämnas är Khao San Road, samt shoppingcentret MBK.

Koh Phi Phi

Koh Phi Phi - väldigt turistigt, fler svenskar än thailändare där, vilket jag tycker är sjukt tråkigt. MEN - jag förstår varför den här ön blivit så populär, det är verkligen sjukt vackert där. Dock fick ju vi ett dåligt intryck utav stället eftersom att hotellet vi bodde på låg väldigt dåligt till samt att bungalown vi bodde i var sämst... Det var där vi fick bed bugs, fyfan alltså. De där två nätterna vi sov där var bland de värre. Så om ni åker till Koh Phi Phi, bo inte på ett ställe som heter Tohko Beach Resort ;-) förutom bed bugs hade vi även myror och myggor i sängen trots myggnät.. Inte så bra.

Krabi

Tyckte väldigt mycket om Krabi. Vi bodde i stan på ett jättefräscht nybyggt hotell till ett bra pris. Staden var väldigt lugn och mysigt samtidigt som det fanns allt - jättemysiga caféen, restauranger, massor av billiga hotell och supermarkets.

Riley

Hit åkte vi för att klättra och det var jättehäftigt. Sjukt svårt och tungt men riktigt häftigt och läskigt. Klättrade i en grotta och virade oss ner för ett femtonmetersstup. För övrigt är Riley sjuuukt vackert men också ett väldigt turistställe och ganska dyrt jämfört med andra ställen. Men definitivt värt att åka hit på grund av hur fint det är.

Koh Jum
En relativt okänd ö som jag tyckte väldigt mycket om. En ganska fattig ö som ganska nyligen fått el, asfalterade vägar osv. Bodde på ett underbart och billigt hotell, Sun Smile, det kan jag rekommendera starkt! Riktigt mysig ö där man bara tar det lugnt och relaxar.

Koh Bulon

Väldigt vacker, liten och hittills ganska okänd ö. Bodde i denna bungalow som var väldigt mysig men väldigt "hålig" med öppna "fönster" till exempel. El fanns bara fram till klockan 00.00 så fläkt funkade bara tills dess.. Mindre skönt haha. Men annars jättemysigt, och stranden där var väldigt fin och gillade området, väldigt lugnt även här.

Kuala Lumpur, Malaysia

Efter Koh Bulon åkte vi nattbuss till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur. Det var lite jobbigt att åka nattbuss in i ett annat land eftersom att vi fick stanna tre gånger på vägen för att stämpla in och checka in bagage. Lite drygt mitt i natten och med deras väldigt dåliga kösystem men annars funkade det ganska bra. I Malaysia gick vi runt och kollade på massvis med marknader, kollade i staden och på häftiga byggnader, gick till en "deerpark" där vi såg "deermouses" (bilden ovan) vilket jag trodde var ett påhittat djur? Så sjukt konstigt djur i alla fall. Vi passade även på att gå på bio, såg Chronicels och käkade söta popcorn, åt god mat och blev även utbjudna av en kille ur hotellpersonalen som bjöd oss på middag med några malaysiska specialrätter. Riktigt trevligt. Ett enormt stort plus i Malaysia är att i stort sett alla kan engelska - till skillnad från i Thailand.

Koh Samui

Här gick vi på Re Earth Festival där Hoffmeastro spelade, det var riktigt, riktigt kul. Här hoppade vi även bungy jump, eller rocket jump som det jag gjorde hette, det var sjukt kul och läskigt.

Ban Saphan Yai
Litet, okänt ställe på östkusten där vi spenderade några nätter. Fin strand och mysigt område.

Hua Hin

Enormt fin strand, känns lite som ett "rikamansområde", väldigt fint. Här stannde vi inte alls länge, så såg bara stranden och hotellet. Men känns som en väldigt civiliserad del av Thailand i alla fall. Och grymt skönt vatten haha.

Koh Tao

Underbara ö. Här stannade vi sista veckan och jag gillade stället väldigt mycket. Min lilla vovve gillade jag mest. Jättefint område och stranden och vattnet var grymt. Snorklingen var helt sjuk, det var enormt mycket fisk och de var så jäkla coola! Fiskar i alla regnbådens olika färger och vissa var så himla stora och kom så nära att jag blev livrädd, haha. Vi hyrde moppe för en 20 kr/dag och körde runt i stan (vi bodde rätt långt ifrån). Billigt, bra och mysigt.

Koh Samet

De sista dagarna spenderade vi på Koh Samet som ligger några timmar från Bangkok. Jättefin strand och ganska skönt område. Mycket turister såklart men även många thailändska turister. Söta hundar på stranden och underbart kristallklart vatten. Här firade vi även vår tvåårsdag, mys.

Efter det var det dags att åka hem och det kändes rätt tråkigt. Jag hade gärna stannat längre. Men en och en halv månad fick vi i alla fall där nere och det var verkligen helt underbart. Vi hann med så himla mycket och jag skulle kunna sitta och skriva i flera timmar om allt konstigt, jobbigt, roligt och spännande som vi fick uppleva. Är så himla glad att vi kom iväg för det var verkligen värt allt.

Det var allt, om ni undrar nåt är det bara att fråga.